Blogger templates


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, July 31, 2011




ASSALAMUALAIKUM....disini saya nak share dengan korang2 kat luar sana tentang ...



CIRI-CIRI AL-MASIH AD-DAJJAL

          Dajjal adalah seorang anak lelaki dari anak manusia (anak adam) dari kaum Yahudi yang buruk , berperangai dan berbentuk seperti syaitan . Ia dikelilingi oleh syaitan dan diikuti oleh 70,000 orang Yahudi yang bertoga (sejenis topi ,Ed) di kepala . Adapun tentang dua ibu bapanya , telah bersabda Rasulullah s.a.w .
" Ibubapa Dajjal tidak pernah memperolehi anak selama 30 tahun , kemudian lahirlah dari keduanya seorang anak lelaki yang hanya bermata satu , berperangai buruk dan sangat sedikit manfaatnya . Ketika matanya tertidur , hatinya tidaklah turut tertidur . Kemudian Rasulullah s.a.w menerangkan mengenai kedua ibubapanya dengan bersabda : Ayahnya adalah seorang lelaki yang tubuh badannya tinggi , berdaging tidak teratur, berhidung panjang, seakan-akan hidungnya adalah paruh burung . Ibunya adalah seorang wanita besar , bertangan panjang dan memiliki payudara besar ."
       Adapun mengenai postur tubuh dan bentuk Dajjal , Rasulullah s.a.w telah menerangkan perkara tersebut dengan lengkap dan jelas , sehingga tidak perlu diragui lagi untuk mengenalinya . Di antaranya ada ciri-ciri yang kelihatan dari jauh dan ciri-ciri yang kelihatan dari dekat .

         Apabila anda melihat dari jauh , maka ia adalah seorang lelaki yang pendek , berbadan sangat gemuk , berkulit coklat merah yang murni , pipinya merah , berkepala besar , seakan-akan kepalanya adalah (seperti kepala) ular , berambut sangat kerinting yang berbintik-bintik , seakan-akan rambutnya diperbuat dari air dan kerikil , tebal berkelok-kelok , seakan-akan rambutnya itu adalah dahan pokok , dan hujung kedua tapak kakinya rapat , sedangkan tumitnya berjauhan .

          Apabila anda melihatnya dari jarak dekat , maka ia adalah seperti syaitan . Di mana bahagian kanan wajahnya terhapus , tiada bermata dan beralis , mata kirinya menyala berwarna hijau seakan-akan ia adalah binatang yang berkilau , seakan-akan ia adalah kaca hijau yang menggelembung , terbelalak dan membengkak dia atas pipinya seperti anggur yang terapung atau seperti ludah di dinding .

        Oleh yang demikian Dajjal itu adalah bermata sebelah , mata kanannya tiada , tidak bercahaya , sedangkan mata kirinya terjulur keluar , terbelalak dan menggelembung atau terkeluar di atas pipinya .

              Adalah Rasulullah s.a.w ingin cukup sekadar di sini sahaja keterangannya mengenai ciri-ciri Dajjal yang terperinci . Akan tetapi Allah s.w.t ingin menerangkannya dengan lebih jelas , sehingga tidak seorang pun yang meraguinya , sebagaimana yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. :
" Tertulis di antara kedua matanya perkataan kafir yang dieja oleh Rasulullah s.a.w. kaf , fa' , ra' yang dapat dibaca oleh setiap Mukmin yang pandai membaca mahupun oleh Mukmin yang buta huruf . Menurut pendapat kami , perkara ini tidak akan tersembunyi (meragukan) lagi bagi sesiapa sahaja . "


Hadis lain yang menerangkan mengenai ciri-ciri Dajjal adalah seperti berikut :

  1.  Telah bersabda Rasulullah s.a.w " Ternyata ia adalah seorang lelaki berbadan besar , merah , berambut kerinting dan bermata sebelah ."
  2. Telah bersabda Rasulullah s.a.w " Sesungguhnya Al-Masih Ad-Dajjal adalah seorang lelaki yang pendek , hujung telapak kakinya erdekatan , sedangkan tumitnya berjauhan , berambut kerinting , bermata sebelah dengan matanya tiada . "
  3. Telah bersabda Rasulullah s.a.w " Sesungguhnya kepala Dajjal itu dari belakang kelihatan tebal dan berkelok-kelok ."
  4. Telah bersabda Rasulullah s.a.w " Sesungguhnya Dajjal itu tiada matanya yang sebelah kanan ."
  5. Telah bersabda Rasulullah s.a.w " Pada matanya yang sebelah kiri , seakan-akan sebiji anggur yang terapung . "


bawah ni adalah  entri yang saya copyright dari http://agama.kompasiana.com/2010/09/03/sai-baba-sosok-dajjal-di-negeri-india/ untuk di sharekan kepada korang semua...  :) renung-renungkan lah...

Akhirnya Dajjal datang juga setelah sekian lama ditunggu2 ha…..Negeri India digemparkan dengan kemunculan Dajjal? Konon namanya adalah Sathya Sai Baba lahir dengan nama Sathyanarayana Raju dalam keluarga Peddavenkappa Raju dan Easwaramma, sebuah keluarag agraris miskin di desa terpencil Puttaparthi, yang terletak di distrik Anantapur, Andhra Pradesh. Karena ia lahir setelah satyanārāyaṇa pūjā, ia diberi nama sesuai dengan nama dewa tersebut. Dikatakan bahwa berbagai peralatan berbunyi sendiri di rumah itu ketika ia dilahirkan..(palingan orang yang MissCall)
Berbicara masalah dajjal tak lepas dari doktrin agama seperti dalam sebuah hadist berikut
“Dajjal adalah seorang laki-laki yang gemuk, berkulit merah dan berambut keriting…” (HR.Bukhari dan Muslim)
“Di awal kemunculannya, Dajjal berkata, Aku adalah nabi, padahal tidak ada nabi setelahku. Kemudian ia memuji dirinya sambil berkata, Aku adalah Rabb kalian, padahal kalian tidak dapat melihat Rabb kalian sehingga kalian mati (HR.Ibnu Majah)
-Dajjal buta sebelah seperti buah anggur.
-Kedua matanya ada tulisan kafir yang dapat dibaca oleh orang beriman saja.
-Dajjal tinggal di bumi selama 40 hari, 1 hari seperti setahun, 1 hari berikutnya seperti sebulan, 1 hari berikutnya seperti seminggu, 1 hari berikutnya seperti hari biasa.

Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: “Tidak ada satu negeri yang tidak dimasuki Dajjal, kecuali Mekah dan Madinah, dan tidak ada satu jalan di Madinah, kecuali terdapat malaikat yang berbaris menjaganya. Maka Dajjal singgah di daerah rawa, kemudian Madinah bergoncang tiga kali goncangan, sehingga seluruh orang kafir dan munafik keluar dari sana menuju ke tempat Dajjal.”
Rasulullah SAW bersabda “Bukankah sesungguhnya ia itu bermata sebelah, dan tertulis di antara kedua mata dajjal itu kata kafir, yang dapat dibaca oleh setiap Mukmin.” (Muttafaqun ‘alaih) Dan dalam riwayat yang lain dinyatakan: “Tertulis diantara dua matanya huruf kaf, fa’, dan ra’.”(HR. At-Tirmidzi)
Hadist riwayat Muslim, dari Nawwas bi Sam’an: Rasullulah SAW mengatakan, “Dajjal adalah seorang pemuda berambut keriting, matanya sebelah kanan celek, aku menyerupakannya dengan Abdul Uzza bin Qathan (lelaki Quraisy yang hidup di zaman Jahiliyah). Maka barang siapa yang menemuinya bacalah surat Al-Kahfi. Ia keluar dari sebuah jalan antara Syam dan Iraq, lalu ia berbuat binasa kesana kemari ”
Sekarang kita amati bersama Kriteria Dajjal yang ada dalam doktrin agama dengan Sai Baba
-Dajjal seorang laki yang berpostur pendek, gempal, berambut kribo, berkaki bengkok (agak pengkor). Sai Baba seorang yang berpostur pendek dan berambut kribo.
-Dajjal memiliki mata yang buta. Sai Baba pernah mengalami kebutaan di waktu muda kemudian sembuh kembali.
-Dajjal datang dan bersama ada gunung roti dan sungai air. Sai Baba memiliki kemampuan mengeluarkan vibhuti (tepung suci) dari udara melalui tangannya.
-Dajjal memiliki kemampuan berpindah dari satu tempat ke tempat lain dengan cepat dan kecepatannya seperti hujan badai atau secepat awan yang ditiup angin kencang. Sai Baba memiliki kemampuan berjalan menjelajahi bumi dalam hitungan kejapan mata.
-Dajjal mengikuti pengikut yang sangat banyak, bahkan di akhir zaman nanti banyak manusia yang berangan-angan untuk berjumpa dengan Dajjal. Sai Baba memiliki pengikut yang jumlahnya puluhan juta manusia dari berbagai macam suku, bangsa, negara dan agama.
-Dajjal akan muncul dengan mengaku sebagai orang bijak/ baik, sehingga banyak sekali orang yang tertarik untuk mengikutinya. Sai Baba mengaku sebagai orang yang bijak yang membawa misi perdamaian, cinta kasih menghapuskan segala persengketaan dengan bijaksana.
-Dajjal akan muncul dan sebagai nabi. Sai Baba memposisikan dirinya sebagai nabi kepada pengikut-pengikutnya.
-Dajjal akan menggunakan nama Al-Masih. Sai Baba mengaku akan menjelma sebagai Isa Al-Masih setelah tahun 2020.
-Dajjal akan mengaku sebagai Tuhan. Sai Baba mengklaim bahwa dirinya adalah Tuhan penguasa alam semesta.
-Dajjal akan mendakwahkan agama Allah. Dalam banyak majelis darshanya Sai Baba banyak berbicara tentang Islam, Al-Qur’an dan keharusan untuk memahaminya.
-Dajjal mampu menghidupkan orang mati dan menyembuhkan orang sakit. Sai Baba memiliki kemampuan menghidupkan orang mati juga menyembuhkan penyakit kanker.
-Dajjal dapat menurunkan hujan. Sai Baba memiliki kemampuan menurunkan hujan dan mendatangkan air untuk irigasi (di NTT sedang di bangun proyek Sai Baba untuk pengairan di daerah yang kering).
-Dajjal bisa mengeluarkan perbendaharaan (perhiasan dan harta) dari bangunan yang roboh, lalu perbendaharaan itu akan mengikuti ratunya. Sai Baba mampu menciptakan patung emas, kalung emas, injil mini dan berbagai bentuk medalai berlafadz ALLAH dalam sekejap.

-Dajjal akan membunuh seseorang dan menghidupkannya kembali. Sai Baba bisa menghidupkan orang yang sudah meninggal dunia.
-Dajjal bisa berpindah raga dan tempat dari satu bentuk ke bentuk lainnya. Sai Baba bisa berpindah dari satu jasad ke jasad lainnya yang merupakan benruk reinkarnasi dirinya.
-Dajjal bisa membesarkan tubuhnya. Sai Baba memliki kemampuan berjalan di udara dan membuat kemukjizatan pada sebuah pesawat terbang.
-Dajjal biasa keluar masuk pasar dan makanan. Sai Baba juga manusia biasa yang makan dan minum sebagaimana manusia lainnya, ia juga bisa berjalan ke pasar, rumah sakit, proyek irigasi dan tempat lain yang biasa dikunjungi manusia.

-Dajjal bisa memerintahkan bumi untuk mengeluarkan tumbuh-tumubuhnan dan air. Sai baba bisa mengeluarkan air dengan hentakan kakinya.
-Dajjal tidak memliki anak. Sai Baba mandul, ia tidak beranak dan tidak berkeluarga (tidak menikah).
-Dajjal memimpin orang yahudi. Sai Baba memiliki misi menyebarkan teologi zionis.
-Dajjal muncul di zaman pertikaian. Sai Baba mengklaim bahwa ia datang dari masa banyak pertikaian dan persengketaan, dan kedatangannya untuk menegakkan kebenaran dan membinasakan kejahatan.



0 comments:

Post a Comment


bergambar kat lam bus..ngee law igt2 balik..tym ni aku ngah sedayh kowt..tu mata bengkak semacam..bru lepas nanges daa..huhu tp sempat lak amik gambar..sengal tol an!!??

Template by:

Free Blog Templates